Ervaringen

Docenten en trainers

“Videocoaching is heel waardevol om te zien hoe je voor een groep staat, met welke stem, lichaamstaal en hoe er op je gereageerd wordt. Ik heb bijvoorbeeld ontdekt dat ik alles heel duidelijk moet benoemen. Als toeschouwer zie je veel beter hoe de interactie is en hoe de deelnemers reageren.”

Ilse Lindenbergh, trainer sociaal ondernemerschap en werkgeluk 

“Ik had verwacht wat praktische tips te krijgen met betrekking tot mijn stemgebruik. Na de eerste keer filmen bleek eigenlijk al snel dat er meer achter zat dan alleen mijn stemgebruik. Videocoaching heeft mijn zelfkennis vergroot. Doordat je jezelf terugziet op film, dit bespreekt en daar de goede vragen bij gesteld worden, krijg je meer inzicht in je eigen handelen en vanuit welke overtuigingen dit voortkomt.
Ik vind dat Marijn een hele prettige manier van coaching heeft. Ze is rustig, luistert en stelt goede vragen. Het filmen in de klas en nabespreken door haar is heel fijn.”

Marieke Brouwer, leerkracht basisonderwijs groep 8

“Door videocoaching zag ik dat mijn grootste kracht ligt in storytelling en ik sterker ben met compacte groepen of tijdens één-op-één-sessies. Ik heb ook gezien dat ik minder verbinding leg dan gedacht. Videocoaching helpt om sneller te groeien en punten concreter te maken. Beeld zegt echt meer dan woorden.”

Milenka, jobcoach en trainer

“Het was heel fijn om door Marijn’s camera-oog en scherpe observeerblik naar mezelf en de groep te kijken. Ik waardeer haar open blik en ook de vragen die ze stelt waardoor ik over beweegredenen van vaak ingesleten gewoontes na kon denken. Het nagesprek dat we naar aanleiding van de beelden hadden vond ik heel prettig. Ik heb nieuwe ideeën opgedaan, die ik meteen kon toepassen. En de interviews die Marijn met kinderen uit mijn klas hield, leverden me veel inzichten op en de kinderen vonden het erg leuk om te doen, ze voelden zich serieus genomen en het gaf mij nieuwe informatie en aanknopingspunten voor een gesprek met ze.  Het van afstand en op een ander moment mijn groep leerlingen en mijn eigen handelen als leerkracht kunnen zien en daar op reflecteren. Het heeft mij veel opgeleverd.”

Noortje van Lieshout, leerkracht basisonderwijs groep 6/7

“De eerste minuten videocoaching was het even wennen aan de camera. Daarna leek het alsof Marijn er bijna niet was. Hierdoor kon ik mij volledig richten op de les zoals ik het normaal ook zou doen. Tijdens het terugkijken van fragmenten uit mijn les, waren er verbeterpunten te zien, maar ook de succesmomenten waar ik in een les weinig zicht op heb, werden op beeld heel goed zichtbaar.
Het zien van mijn acties en welke reacties dit uitlokt bij de doelgroep heeft me veel gebracht. Videocoaching heeft voor mij meer opgeleverd dan de feedback die ik van een collega zou krijgen. Een beeld daar kan je niet omheen, dat heeft bij mij heel goed gewerkt.
Het zien, evalueren, weer een keer in zo’n situatie zijn en je handelen kunnen veranderen dát is videocoaching. Mijn praktijklessen heb ik zo écht kunnen verbeteren.”

Roy van der Sluijs, praktijkinstructeur middelbaar onderwijs

”Mijn startvraag was. Haal ik voldoende uit mijn studenten? Door videocoaching heb ik in korte tijd praktische en concrete tips gekregen waar ik meteen in mijn volgende les iets mee kon. Van kijken naar jezelf kun je veel leren. Het was niet alleen maar zien wat anders kan, maar ook zien wat goed gaat. Dat is fijn aan deze methode. Ik heb gezien hoe ik voor de groep sta, ik zag dat ik goed contact maak. Ook zag ik terug dat ik mijn studenten meer zelf mag laten ontdekken.
De interviews die Marijn met mijn studenten heeft gehouden waren voor mij van grote meerwaarde. Ze gaven me een enorme boost, omdat ik bevestigd kreeg dat dit vak echt bij mij past.”

Lonneke Schilders, HBO docent

“Ik was erg benieuwd wat Marijn zou zien en wat haar zou opvallen in mijn les. Ik ben over het algemeen tevreden over mijn lesgeven, liep niet tegen iets aan. Een beetje tegen bepaald gedrag en de betrokkenheid van de groep. Ik vond het prettig dat Marijn geen onderwijs-achtergrond heeft en daardoor andere dingen zou kunnen zien. Dit bleek ook zo te zijn. Marijn filmt op een hele prettige ongestoorde manier. De kinderen en ik werden niet gestoord in de les. Ik kon uit de filmbeelden precies halen waar het om draaide. Dit liet Marijn met een paar korte fragmenten zien. Ze heeft me mooie inzichten gegeven waar ik zeker iets mee kan. Ik heb gemerkt door dingen op beeld te zien het veel meer overkomt. Ben erg gemotiveerd om bepaalde dingen te veranderen.”

Esther Korevaar, leerkracht basisonderwijs groep 1/2

“Marijn heeft naast het filmen van mij als leerkracht en mijn lessen ook leerlingen uit mijn klas geïnterviewd over mij als leerkracht en over de groep. Die interviews heb ik gezien, dat wisten de kinderen. Hele positieve dingen hoorde ik van ze, maar de kinderen zeiden ook dingen die wat minder positief waren en daar kon ik wel wat mee. Van sommige dingen was ik me echt niet bewust. En heb ik kunnen aanpassen en samen met de kinderen over kunnen praten. Het heeft de sfeer in de groep goed gedaan en mijn contact met kinderen ook. Ik heb ze nóg beter leren kennen.
Marijn stelt hele goede en gerichte vragen, zowel aan mij als aan de kinderen, waardoor ze heel open en vrij kunnen vertellen. Ze heeft veel geduld, luistert en vraagt door. De combinatie van filmen in de klas en het houden van interviews met leerlingen is ontzettend leerzaam en echt een aanrader.”

Jacco Bouman, leerkracht basisonderwijs groep 1/2

Ervaringen – Andere functies

“Tijdens een beeldcoachsessie kun je als objectief waarnemer naar jezelf kijken. Dat komt omdat de cameravrouw ‘onzichtbaar’ is: tijdens de sessie vergeet je dat je wordt gefilmd, zodat je gewoon je werk doet. Je hoeft je ook niet af te vragen welke momenten ‘spannend’ zijn voor de coaching. Dat doet Marijn. Dat Marijn selecteert vind ik van wezenlijk belang: het voorkomt dat je keuzes maakt op basis van je eigen (on)tevredenheid over sommige delen van je werk.
Het terugkijken gebeurt onder haar coachende begeleiding: zij kiest de fragmenten waarin ‘iets gebeurt’ en samen kijken we daar dan kritisch naar. Het heeft me verbaasd hoeveel je daar nog uithaalt.”

Rechter bij rechtbank Utrecht

“Marijn is een open en hartelijke persoonlijkheid die je meteen op je gemak stelt. Het is altijd spannend om met iemand anders je eigen videopitch te kijken én te bespreken. Dit doet Marijn op een zeer respectvolle maar wel prikkelende manier. Ze is echt een coach die mij zelf na liet denken en onderzoeken wat goed was en wat beter kon. Het prettige is dat ze ook helpt om te bepalen waarom het beter kan en wat dat oplevert. Goed na te denken wat ik wil bereiken met zo’n pitch. Ik vond het heel waardevol en heb veel gedaan met haar adviezen en tips! Het is een aanrader om als werkzoekende een pitch met Marijn op te nemen!” 

Jacqueline Lycklema, manager

“Het is een mooie manier van zelfreflectie, omdat je echt ziet hoe je bent en wat je doet in plaats van er alleen over te praten. Videocoaching heeft mij meer zelfvertrouwen gegeven en goede tips om mijn verkooptechnieken te verbeteren.”

Sharon, pedicure 

“Gefilmd worden is spannend. Maar Marijn is heel rustig. En onopvallend. In de beelden kun je heel goed zien wat je kunt verbeteren en wat je al goed doet. Ik heb een betere kijk gekregen op mijn communicatie met een klant.”

Anouk, manicure

“Het is best confronterend om jezelf op beeld te zien, maar ook echt leuk en leerzaam.”

Lobke, schoonheidsspecialiste

“Videocoaching liet mij zien hoe ik communiceer met mijn kinderen. En dat dit weer anders in de praktijk is dan je in je hoofd denkt. Tijdens het filmen, thuis, was Marijn nauwelijks ‘aanwezig’, en dat is juist goed omdat de situatie dan natuurlijk is en de kinderen niet anders gaan doen dan normaal.
Nagesprek vond ik ook fijn, Marijn wees me subtiel op zaken die haar waren opgevallen en waar ik meer mee zou kunnen doen in de toekomst. Wat ik fijn vind aan haar als videocoach is dat ze rustig overkomt, zichzelf op de achtergrond kan zetten bij het filmen en bij de nabespreking heel goed de punten kan aanstippen die belangrijk zijn.”

Gonny, moeder van 2 zoons 

“Ik ben tevreden, geïnspireerd, enthousiast en met een rugzak vol kennis huiswaarts gegaan nadat ik bij Marijn de workshop filmtechniek voor beeldcoaches heb gevolgd. Een op maat gemaakte opfriscursus waar je alles uit kunt halen wat jij graag wilt weten, als het gaat om filmen in een klas of groep, filmtechniek en monteren. Het was ook nog eens een gezellige dag met Marijn als leuke en betrokken trainer. Ik merkte dat ze er echt werk van had gemaakt en zich super goed voorbereid. Een aanrader, voor iedereen die nog beter in zijn vak als beeldcoach wil worden.” 

Katelijne Hofman, ambulant begeleider Kentalis 

Ervaringen – Sollicitatietraining

“Samen met Marijn heb ik mijn sollicitatiegesprek online via Skype geoefend. Dat gaf mij een goede voorbereiding en een fantastische pitch, die ik alleen niet zo had kunnen doen. Al doende samen werd het iets krachtigs.
Vooraf had Marijn al handige tips gegeven om over de opbouw na te denken. Marijn is menselijk, toegankelijk, heeft goede tips, geeft je een hart onder de riem, is positief en opbouwend.”

Nicole, deelnemer online coaching bij solliciteren

“De combinatie van in de praktijk je sollicitatiegesprek oefenen, terugkijken en het geven van feedback vond ik een topcombinatie. Het is ontzettend waardevol om jezelf terug te zien op camera wanneer je een sollicitatiegesprek voert. Je ziet namelijk precies hoe je dit doet, zowel verbaal als non-verbaal. Dit maakt de feedback die je krijgt to-the-point. Hierdoor kun je goed op jezelf reflecteren (aan de hand van filmbewijs). De directe feedback is prettig, waardevol en respectvol. Bovendien geeft het energie om dit samen met een kleine groep deelnemers te doen.”

Pim, deelnemer sollicitatietraining

“Marijn stelt de cursisten op hun gemak. Luistert aandachtig en geeft vanuit haar ervaring als cameravrouw en coach eerlijke feedback waarmee je vooruit kan. Een waardevolle training om bewust te worden van je non-verbale en verbale communicatie. En die camera ben je snel vergeten!”

Danielle, deelnemer sollicitatietraining

“Deze workshop geeft je meer feedback over je houding en gedrag dan iedere andere feedback sessie. Je kan door het gebruik van de camera jezelf zien door de ogen van de selecteur/je gesprekspartner. Dat maakt dat je een volgend sollicitatiegesprek krachtiger en zelfverzekerd ingaat.”

Corine, deelnemer sollicitatietraining

“Ik zag dat ik nog steeds te veel en te uitgebreid praat. Had ik niet door. Nu wel. Dus oefenen, oefenen. De adviezen zijn opbouwend, positief en nuttig. Ik had geen last van de camera.”

Marianne, deelnemer sollicitatietraining

“Ik heb echt inzicht gekregen in mijn voorkomen en presentatie tijdens sollicitatiegesprekken. Vooral mijn gezichtsexpressie en lichaamstaal kon ik heel goed zien via de beelden die Marijn maakte. Ik heb geen last gehad dat er een camera was. Ik kreeg goede tips en tops.”

Noami, deelnemer sollicitatietraining

“Wat ik hoopte te halen bij de workshop is de mogelijkheid een sollicitatiegesprek én mijn pitch te oefenen en mezelf te kunnen terugzien. Dat is gelukt. Ik had geen last van de camera. Ik kreeg eerlijke feedback. En ook van anderen leer je.”

Marion, deelnemer sollicitatietraining

“Videocoaching is heel waardevol. Marijn heeft een scherpe blik, geeft positieve feedback en waardevolle adviezen.”

Marie-José Hermans, HR adviseur

Ervaringen

Docenten en trainers

“Videocoaching is heel waardevol om te zien hoe je voor een groep staat, met welke stem, lichaamstaal en hoe er op je gereageerd wordt. Ik heb bijvoorbeeld ontdekt dat ik alles heel duidelijk moet benoemen. Als toeschouwer zie je veel beter hoe de interactie is en hoe de deelnemers reageren.”

Ilse Lindenbergh, trainer

“Ik had verwacht wat praktische tips te krijgen met betrekking tot mijn stemgebruik. Na de eerste keer filmen bleek eigenlijk al snel dat er meer achter zat dan alleen mijn stemgebruik. Videocoaching heeft mijn zelfkennis vergroot. Doordat je jezelf terugziet op film, dit bespreekt en daar de goede vragen bij gesteld worden, krijg je meer inzicht in je eigen handelen en vanuit welke overtuigingen dit voortkomt.
Ik vind dat Marijn een hele prettige manier van coaching heeft. Ze is rustig, luistert en stelt goede vragen. Het filmen in de klas en nabespreken door haar is heel fijn.”

Marieke Brouwer, leerkracht basisonderwijs groep 8

“Door videocoaching zag ik dat mijn grootste kracht ligt in storytelling en ik sterker ben met compacte groepen of tijdens één-op-één-sessies. Ik heb ook gezien dat ik minder verbinding leg dan gedacht. Videocoaching helpt om sneller te groeien en punten concreter te maken. Beeld zegt echt meer dan woorden.”

Milenka, trainer

“Het was heel fijn om door Marijn’s camera-oog en scherpe observeerblik naar mezelf en de groep te kijken. Ik waardeer haar open blik en ook de vragen die ze stelt waardoor ik over beweegredenen van vaak ingesleten gewoontes na kon denken. Het nagesprek dat we naar aanleiding van de beelden hadden vond ik heel prettig. Ik heb nieuwe ideeën opgedaan, die ik meteen kon toepassen. En de interviews die Marijn met kinderen uit mijn klas hield, leverden me veel inzichten op en de kinderen vonden het erg leuk om te doen, ze voelden zich serieus genomen en het gaf mij nieuwe informatie en aanknopingspunten voor een gesprek met ze.  Het van afstand en op een ander moment mijn groep leerlingen en mijn eigen handelen als leerkracht kunnen zien en daar op reflecteren. Het heeft mij veel opgeleverd.”

Noortje van Lieshout, leerkracht basisonderwijs groep 6/7

“De eerste minuten videocoaching was het even wennen aan de camera. Daarna leek het alsof Marijn er bijna niet was. Hierdoor kon ik mij volledig richten op de les zoals ik het normaal ook zou doen. Tijdens het terugkijken van fragmenten uit mijn les, waren er verbeterpunten te zien, maar ook de succesmomenten waar ik in een les weinig zicht op heb, werden op beeld heel goed zichtbaar.
Het zien van mijn acties en welke reacties dit uitlokt bij de doelgroep heeft me veel gebracht. Videocoaching heeft voor mij meer opgeleverd dan de feedback die ik van een collega zou krijgen. Een beeld daar kan je niet omheen, dat heeft bij mij heel goed gewerkt.
Het zien, evalueren, weer een keer in zo’n situatie zijn en je handelen kunnen veranderen dát is videocoaching. Mijn praktijklessen heb ik zo écht kunnen verbeteren.”

Roy van der Sluijs, praktijkinstructeur middelbaar onderwijs

”Mijn startvraag was. Haal ik voldoende uit mijn studenten? Door videocoaching heb ik in korte tijd praktische en concrete tips gekregen waar ik meteen in mijn volgende les iets mee kon. Van kijken naar jezelf kun je veel leren. Het was niet alleen maar zien wat anders kan, maar ook zien wat goed gaat. Dat is fijn aan deze methode. Ik heb gezien hoe ik voor de groep sta, ik zag dat ik goed contact maak. Ook zag ik terug dat ik mijn studenten meer zelf mag laten ontdekken.
De interviews die Marijn met mijn studenten heeft gehouden waren voor mij van grote meerwaarde. Ze gaven me een enorme boost, omdat ik bevestigd kreeg dat dit vak echt bij mij past.”

Lonneke Schilders, HBO docent

“Ik was erg benieuwd wat Marijn zou zien en wat haar zou opvallen in mijn les. Ik ben over het algemeen tevreden over mijn lesgeven, liep niet tegen iets aan. Een beetje tegen bepaald gedrag en de betrokkenheid van de groep. Ik vond het prettig dat Marijn geen onderwijs-achtergrond heeft en daardoor andere dingen zou kunnen zien. Dit bleek ook zo te zijn. Marijn filmt op een hele prettige ongestoorde manier. De kinderen en ik werden niet gestoord in de les. Ik kon uit de filmbeelden precies halen waar het om draaide. Dit liet Marijn met een paar korte fragmenten zien. Ze heeft me mooie inzichten gegeven waar ik zeker iets mee kan. Ik heb gemerkt door dingen op beeld te zien het veel meer overkomt. Ben erg gemotiveerd om bepaalde dingen te veranderen.”

Esther Korevaar, leerkracht basisonderwijs groep 1/2

“Marijn heeft naast het filmen van mij als leerkracht en mijn lessen ook leerlingen uit mijn klas geïnterviewd over mij als leerkracht en over de groep. Die interviews heb ik gezien, dat wisten de kinderen. Hele positieve dingen hoorde ik van ze, maar de kinderen zeiden ook dingen die wat minder positief waren en daar kon ik wel wat mee. Van sommige dingen was ik me echt niet bewust. En heb ik kunnen aanpassen en samen met de kinderen over kunnen praten. Het heeft de sfeer in de groep goed gedaan en mijn contact met kinderen ook. Ik heb ze nóg beter leren kennen.
Marijn stelt hele goede en gerichte vragen, zowel aan mij als aan de kinderen, waardoor ze heel open en vrij kunnen vertellen. Ze heeft veel geduld, luistert en vraagt door. De combinatie van filmen in de klas en het houden van interviews met leerlingen is ontzettend leerzaam en echt een aanrader.”

Jacco Bouman, leerkracht basisonderwijs groep 8

Ervaringen – Andere functies

“Tijdens een beeldcoachsessie kun je als objectief waarnemer naar jezelf kijken. Dat komt omdat de cameravrouw ‘onzichtbaar’ is: tijdens de sessie vergeet je dat je wordt gefilmd, zodat je gewoon je werk doet. Je hoeft je ook niet af te vragen welke momenten ‘spannend’ zijn voor de coaching. Dat doet Marijn. Dat Marijn selecteert vind ik van wezenlijk belang: het voorkomt dat je keuzes maakt op basis van je eigen (on)tevredenheid over sommige delen van je werk.
Het terugkijken gebeurt onder haar coachende begeleiding: zij kiest de fragmenten waarin ‘iets gebeurt’ en samen kijken we daar dan kritisch naar. Het heeft me verbaasd hoeveel je daar nog uithaalt.”

Rechter bij rechtbank Utrecht

“Marijn is een open en hartelijke persoonlijkheid die je meteen op je gemak stelt. Het is altijd spannend om met iemand anders je eigen videopitch te kijken én te bespreken. Dit doet Marijn op een zeer respectvolle maar wel prikkelende manier. Ze is echt een coach die mij zelf na liet denken en onderzoeken wat goed was en wat beter kon. Het prettige is dat ze ook helpt om te bepalen waarom het beter kan en wat dat oplevert. Goed na te denken wat ik wil bereiken met zo’n pitch. Ik vond het heel waardevol en heb veel gedaan met haar adviezen en tips! Het is een aanrader om als werkzoekende een pitch met Marijn op te nemen!” 

Jacqueline Lycklema, manager

“Het is een mooie manier van zelfreflectie, omdat je echt ziet hoe je bent en wat je doet in plaats van er alleen over te praten. Videocoaching heeft mij meer zelfvertrouwen gegeven en goede tips om mijn verkooptechnieken te verbeteren.”

Sharon, pedicure

“Gefilmd worden is spannend. Maar Marijn is heel rustig. En onopvallend. In de beelden kun je heel goed zien wat je kunt verbeteren en wat je al goed doet. Ik heb een betere kijk gekregen op mijn communicatie met een klant.”

Anouk, manicure

“Het is best confronterend om jezelf op beeld te zien, maar ook echt leuk en leerzaam.” 

Lobke, schoonheidsspecialist

“Videocoaching liet mij zien hoe ik communiceer met mijn kinderen. En dat dit weer anders in de praktijk is dan je in je hoofd denkt. Tijdens het filmen, bij ons thuis, was Marijn nauwelijks ‘aanwezig’, en dat is juist goed omdat de situatie dan natuurlijk is en de kinderen niet anders gaan doen dan normaal.
Nagesprek vond ik ook fijn, Marijn wees me subtiel op zaken die haar waren opgevallen en waar ik meer mee zou kunnen doen in de toekomst. Wat ik fijn vind aan haar als videocoach is dat ze rustig overkomt, zichzelf op de achtergrond kan zetten bij het filmen en bij de nabespreking heel goed de punten kan aanstippen die belangrijk zijn.”

Gonny, moeder van 2 zoons

Ervaringen – Sollicitatietraining

“Videocoaching is heel waardevol. Marijn heeft een scherpe blik, geeft positieve feedback en waardevolle adviezen.”

Deelnemer sollicitatietraining

“Ik zag dat ik nog steeds te veel en te uitgebreid praat. Had ik niet door. Nu wel. Dus oefenen, oefenen. De adviezen zijn opbouwend, positief en nuttig. Ik had geen last van de camera.”

Deelnemer sollicitatietraining

“Ik heb echt inzicht gekregen in mijn voorkomen en presentatie tijdens sollicitatiegesprekken. Vooral mijn gezichtsexpressie en lichaamstaal kon ik heel goed zien via de beelden die Marijn maakte. Ik heb geen last gehad dat er een camera was. Ik kreeg goede tips en tops.”

Deelnemer sollicitatietraining